Aquests tres últims dies s'han estat duent a terme els exàmens de selectivitat, les Proves d'Accés Universitari (PAU). Cada cop que es fan hi ha problemes amb els enunciats, queixes per la dificultat d'algunes parts específiques i per la injustícia de que a segons quines regions sigui més difícil que en d'altres, però jo crec que el problema principal no rau aquí, precisament.
El sistema educatiu va enfocat a un tipus d'aprenentatge global i que ensenya moltes competències, però a les PAU es demanen uns continguts parcials amb un nivell de comprensió que no s'ha exigit mai abans. Per tant, s'ha de fer un període específic de classes només per a saber com aprovar aquesta prova. No seria més lògic que l'examen estigués escrit en el mateix llenguatge que l'ensenyament anterior?

El mateix es podria aplicar a totes les altres àrees de coneixement per les que es demana a les PAU. D'acord que les ciències exactes són el que es demana i no es necessita més que això per a saber que es tenen les bases necessàries per a poder accedir a la carrera, però des de quan això serveix per a avaluar el nivell de comprensió que es té d'aquestes ciències. Que sàpigues la taula periòdica dels elements i com es relacionen entre ells no implica que en coneguis el seu significat ni les seves implicacions.
En realitat, l'examen és una prova per tal d'unificar tots els coneixements europeus i, per tant, homogeneïtzar les carreres per facilitar els intercanvis d'Erasmus i que els títols siguin vàlids almenys a tota Europa. Però, sabent tot això, podem arribar a la conclusió que buscant l'homogeneïtzació el que s'ha aconseguit és que se sàpiga memoritzar bé a nivell europeu, una qualitat molt més bàsica que la que persegueix el Batxillerat i no la que es necessita precisament més al món globalitzat actual. Però l'assumpte es torna pitjor quan apareix la notícia de que a Espanya ja no interessa ni la homogeneïtzació, sinó que volen passar-se al sistema súper-competitiu i individualista dels Estats Units, fent molts més exàmens i classificant i puntuant la qualitat de la gent basant-se en la la qualitat de la seva memòria.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada