L’assignatura Visual i plàstica ha estat des de fa molt temps la ‘floreta’
de les assignatures, una de les que s’aproven simplement d’assistir i fer
dibuixos i manualitats però, realment hauria de consistir en això?
Aquest semestre, hem descobert que la educació visual i plàstica va força
més enllà de la simple psicomotricitat fina i creativitat pels dibuixos (sense
intentar treure’ls la importància). El que s’aprèn en el fons és la manera de
mirar de l’artista, que comprèn i es fixa en els detalls poètics de la
realitat, primer mirant i després interpretant.
L'artista ha d'aprofitar les ocasions de captar i de transmetre l'art, en
totes les situacions que se li presentin. Per això precisament és important
aquesta assignatura, perquè treu, si està ben portada el potencial creatiu i
imaginatiu de l'alumne i li obliga a desenvolupar el sentit crític envers la
vida, fent treballs d'observació de fets aleatoris per a una exposició, per
exemple:
-
Treball de l’ampolla: L’activitat tracta de que l’alumne aprengui les
propietats dels objectes tridimensionals amb els què es pot jugar a l’hora de
fer art. El treball es divideix en tres parts:
o
Primer es demana al nen que, amb una creta (semblant al guix) blanca i una
negra, aconsegueixi tants colors com pugui (referint-se a tons de colors.
Després de li pregunta de quantes maneres es pot guixar amb la mateixa creta,
podent ser fort, fluix, de costat, rascant i escampant amb el dit…
o
En segon lloc ha de palpar un objecte (per aquest treball vam fer servir
una ampolla de 500cl d’aigua) amb els ulls clucs i anar-lo descrivint. El
mestre s’ha de fixar en com explora el material, en com s’expressa verbalment i
en l’actitud corporal. S’ha d’intentar guiar la descripció del nen sense fer-li
la feina, amb preguntes com: i com és el tap? I què li passa a l’etiqueta
aquesta? Incentivant-lo a detallar acuradament les seves descripcions tot fent-lo
focalitzar l’atenció al sentit del tacte.
o
Després, es repeteix la segona part
de l’activitat però aquest cop amb els ulls oberts i ha de descriure visualment
la ampolla. Pot afegir a la descripció el color dels materials i llegir potser
les lletres de l’etiqueta o dir els llocs on hi ha lletres. Sobretot es
concreta que el que s’havia percebut pel tacte era encertat.
o
Finalment,
l’últim pas és dibuixar la ampolla de la manera més realista possible,
fixant-se en les mesures i les proporcions, mentre el mestre va donant consells
sobre com dibuixar a mà alçada. Als nens més grans se’ls pot proposar si volen
afegir-hi ombres per tal de marcar bé l’aspecte tridimensional del dibuix.
Afegiré
més treballs en els següents dies, de moment, ja ho deixo aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada